Esther Odilia Breuer
Dr. Esther Odilia Breuer leitet das Kompetenzzentrum Schreiben seit 2007. Im wissenschaftlichen Bereich liegen ihre Interessenschwerpunkte im Schreiben in der Fremdsprache, der kognitiven und der Neurolinguistik sowie dem wissenschaftlichen und beruflichen Schreiben.
Veröffentlichungen
2022
Zhang, S., Breuer, E.O., Grünke, M. und Joshi, M. (2021). Using Spelling Error Analyses to Examine Individual Differences in German Students from Diverse Linguistic Backgrounds: A Latent Class Approach. Journal of Learning Disabilities, 55,(2), 123–137.
https://doi.org/10.1177/00222194211059820
2021
Breuer, E.O., Lindgren, E., Stavans, A. und Van Steendam, E. (Hrsg.). (2021). Multilingual Literacy. Bristol: Multilingual Matters.
Breuer, E.O., & Van Steendam, E. (2021). Multiple Approaches to Understanding and Working with Multilingual (Multi-)Literacy. In Breuer, E.O., Lindgren, E., Stavans, A. und Van Steendam, E. (Hrsg.), Multilingual Literacy (S.: 1-18). Bristol: Multilingual Matters.
2020
Breuer, E.O. (2020). Ausführungsprozesse in der Fremdsprache [Execution processes in a foreign language]. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 25(2), 182–205.
Breuer, E.O. (2020). Schreibprozesse in der Erst- und in der Fremdsprache. Fremdsprachen Lehren und Lernen, 49(1), 21–35.
Breuer, E.O. Online Representations of Academics. (2020). In Vassileva, I., Chankova, M., Breuer, E.O., und Schneider, K.P. (Hrsg.), The Digital Scholar. Academic Communication in Multimedia Environment (S. 41–60). Berlin: Frank und Timme.
Breuer, E.O., Chankova, M. und Vassileva, I. (2020). University Students’ Information Search Behaviour in the Digital Age. In Vassileva, I., Chankova, M., Breuer, E.O., und Schneider, K.P. (Hrsg.), The Digital Scholar. Academic Communication in Multimedia Environment (S. 93–123). Berlin: Frank und Timme.
Breuer, E.O., Kühnel, M. (2020). Analysing information seeking behaviours with the help of screen capture software. In Vassileva, I., Chankova, M., Breuer, E.O., und Schneider, K.P. (Hrsg.), The Digital Scholar. Academic Communication in Multimedia Environment (S. 125–151). Berlin: Frank und Timme.
Breuer, E.O. (2020). You’ve got to know the enemy – Students’ usage of the Internet in collaborative writing. In Vassileva, I., Chankova, M., Breuer, E.O., und Schneider, K.P. (Hrsg.), The Digital Scholar. Academic Communication in Multimedia Environment (S. 241–263). Berlin: Frank und Timme.
2019
Breuer, E.O. (2019). Wissenschaftstalkshow. In Wymann, D. (Hrsg.), Wissenschaftliches Lesen und Schreiben vermitteln (S. 177–182). Leverkusen: Barbara Budrich/UTB.
Breuer, E.O. (2019). Fluency in L1 and FL Writing: An analysis of planning, essay writing and final revision. In Lindgren, E., und Sullivan, K. (Hrsg.), Observing Writing: logging handwriting and computer keystrokes (S. 190–211). Leiden: Brill.
Breuer, E., Güngör, N., Klassen, M., Riesenweber, M., Vinnen, J. (Hrsg.). (2019).Wissenschaftlich schreiben – gewusst wie. Tipps von Studierenden für Studierende. Bielefeld: WBV/UTB.
Breuer, E.O. und Allsobrook, P. (2019). Genres and Interdiscursivity in Professional Writing: Problems for Engineers and Health Professionals. In Schrijver, I. und Leitjen, M. (Hrsg.), Hermes - Journal of Language and Communication in Business (Special Edition), 59(1), 15–33.
2018
Breuer, E.O. (Ed.). (2018). Peer Learning in Writing. Special Issue des JoSch – Journal der Schreibberatung,16(2) [Special Issue of the Journal of Writing Soliciting].
Breuer, E.O., und Hallmann, J. (2018). Die Kölner Adaption des Writing Fellow Programm. In Voigt, A. (Hrsg.), Writing Fellows – Beiträge aus Theorie und Praxis (S. 119–126). Bielefeld: WBV.
2017
Breuer, E.O. (2017). Revision Processes in First Language and Foreign Language Writing: Differences and Similarities in the Success of Revision Processes. Journal of Academic Writing, 7(1), 27–42.
Breuer, E. (2017). Methoden der angewandten Schreibforschung: Qualitative Analyse von Schreibprozessen mithilfe des Screencapturingprogramms Camtasia. In Brinkschulte, M., und Kreitz, D. (Hrsg.), Qualitative Methoden in der Schreibforschung (S. 41–61). Bielefeld: WBV.
2016
Breuer, E. (2016). Effects of Planning and Language on the Construction of Meaning. Double Helix, 4, 1–19.
Archer, A., und Breuer, E.O. (2016). A Multimodal Response to Changing Communication Landscapes in Higher Education. In Archer, A., und Breuerr, E.O. (Hrsg.),Multimodality in Higher Education(S. 1–17). Leiden, Niederlande: Brill.
Arlene, A. und Breuer, E.O. (Hrsg.). (2016). Multimodality in Higher Education. In Rijlaarsdam, G., und Olive, T. (Serien-Hrsg.), Studies in Writing. Leiden: Brill.
Breuer, E., und Schindler, K. (2016). Country Report: Germany. In: Kruse, O., Chitez, M., Rodriguez, B., und Castelló, M. (Hrsg.), Exploring European Writing Cultures: Country Reports on Genres, Writing Practices and Languages Used in European Higher Education (S. 87–100). Zurich University of Applied Sciences: Working Papers in Applied Linguistics, 10.
2015
Archer, A., und Breuer, E. (2015). Methodological and Pedagogical Approaches to Multimodality in Writing. In Archer, A., und Breuer, E. (Hrsg.), Multimodality in Writing. The State of the Art in Theory, Methodology and Pedagogy (S. 1–16). Leiden: Brill.
Archer, A., und Breuer, E. (Hrsg.). (2015) Multimodality in Writing. The State of the Art in Theory, Methodology and Pedagogy. In Rijlaarsdam, G., und Olive, T. (Serien-Hrsg.), Studies in Writing. Leiden: Brill.
Breuer, E.O., Newman, J., und Newman, S. (2015). Learning to Write as a Professional: Engineers and Physiotherapists in Britain and Germany. In Ortoleva, G., Bétrancourt, M. und Billett, S. (Hrsg.), Studies in Writing: Writing for Professional Development (S. 253–275). Leiden: Brill.
Breuer, E. (2015). Buchkritik: Alice Deignan, Jeannette Littlemore, and Elena Semino, Figurative Language, Genre and Register. Discourse and Society, 26(1), 139–140.
Breuer, E.O. (2015). First Language versus Foreign Language: Fluency, Errors and Revision Processes in Foreign Language Acacemic Writing. Frankfurt/Main: Peter Lang.
Grünke, M., Büyüknarci, Ö., Wilbert, J., und Breuer, E. (2015) To What Extent Do Certain Characteristics of a Child’s Written Story Influence the Way It Is Rated? Insights Into Features Necessary for Supporting Struggling Writers. Insights into Learning Disabilities,12(2), 163–177.
2014
Breuer, E. (2014) Academic Writing in L1 and FL. In O’Rourke, B., Bermingham, N., und Brennan, S. (Hrsg.), Opening New Lines of Communication in Applied Linguistics (S. 91–101). London: Scitsiugnil Press, 91–101.
2013
Breuer, E. (2013) Idea Generation in L1 and FL Writing. In Archibald, A.N. (Hrsg.), Multilingual Theory and Practice in Applied Linguistics (S. 31–34). London: Scitsiugnil Press.
Breuer, E. (2013). Die integrierte Vermittlung von Schreibkompetenzen in Fachseminaren. JoSch: Journal der Schreibberatung, 6, 77–86.
Konferenzen
2021
Breuer, E.O. (2021). Writing execution processes in older age. 94. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Neurologie. Hybrid: 03.-11. November.
Gosch, E., Ballasch, I. Sonntag, K., Breuer, E., Kessler, J. (2021). Alter und Kognition, nicht aber Geschlecht beeinflussen die Tippleistungen älterer Menschen. 94. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Neurologie. Hybrid: 03.-11. November.
Breuer, E.O. (2021). Mobile writing processes. BAELc10. Bonn: 10.- 12. Juni.
2019
Breuer, E.O. (2019). BIBI und CODE. Tag der geistigen Fitness. Köln: 21. September.
Breuer, E.O. (2019). Execution Processes in L1 and FL Writing.
ARLE 2019. Lissabon: 26.–28. Juni.
Breuer, E.O. (2019). Du musst den Feind kennen – die Sicht von Studierenden auf das akademische Schreiben.
6. Internationales Academic Writing Symposium. Hannover: 28.–30. März.
2018
Cöppicus, C., und Breuer, E.O. (2018). Writing and reading competencies of monolingual and bilingual students in Germany.
SIG Writing. Antwerpen: 29.–31. August.
Breuer, E.O. (2018). Execution Processes in L1 and FL Writing.
SIG Writing. Antwerpen: 29.–31. August.
Breuer, E.O. (2018). First language versus Foreign Language.
Multilingual Theories and Practices. Valladolid: 25.–27. April.
2017
Breuer, E.O., und Cöppicus, C. (2017). Writing and reading competencies of monolingual and bilingual students in Germany.
EATAW Conference 2017. Egham: 19. –21. Juni
Breuer, E.O. (2017). L1 and L2 peers – who is more “peer” in L2 writing?
SPTK 2017. Köln: 30 September – 02. Oktober.
2016
Breuer, E.O. (2016). You’ve got to know the enemy – Students’ views on academic writing.
SIG Writing Conference. Liverpool: 05.–07. Juni.
Breuer, E.O. (2016). Learning to write as a professional.
Third International Conference on Academic Writing. Tel Aviv: 27–28 Juni.
Breuer, E.O. (2016). Peer-Feedback in an FL Context.
Symposium 2016: Unterstützung von L2-Schreibkompetenzen an deutschsprachigen Universitäten. München: 06.–08. April.
2015
Breuer, E.O. (2015). But an essay is not an academic text – Perception of academic texts and the usage of the internet in academic writing.
ACIME. Sofia: 12.–14. September.
Breuer, E.O. (2015). A Bilingual Tripartite Architecture and its potential for analysing FL writing.
International Cognitive Linguistics Conference. Newcastle: 20.–25. Juli.
Breuer, E.O. (2015). Peer feedback in an FL context – who helps better: an L1 or an FL peer?
EATAW 2015. Tallinn: 15.–17. Juni.
Breuer, E.O. (2015). Wissen über und Kompetenzen im Schreiben.
PROWITEC XI. Köln: 28.–29. Mai.
Breuer, E.O. (2015). Similarities and differences in revising L1 and FL papers:
International Conference on Bilingualism 2015. Malta: 23.–25. März.
2014
Breuer, E.O. (2014). The Future of Writing Research: Assume you get a 2 million grant and you are allowed to spend it freely. No restrictions than the focus: writing research. What would you do?
Keynote at the Conference on Writing Research 2014. Amsterdam: 27.–29. August.
Breuer, E.O. (2014). Learning to Write as a Professional: Engineers and Health Professionals in Britain and Germany.
Conference on Writing Research 2014. Amsterdam: 27.–29. August.
Breuer, E.O. (2014). A programme for peer-tutoring and its impact for the problems of diversity.
Writing Research across Borders 2014. Paris: 19.–22. Februar.
Breuer, E.O. (2014). Die Rolle des Schreibens in Ausbildung und Beruf: ein Vergleich von Ingenieuren und Physiotherapeuten in Großbritannien und Deutschland. Berufliches Schreiben - Schreiben in Berufen. Winterthur: 05.–06. Juni.
2013
Breuer, E.O. (2013). How does the Internet impact academic communication and information seeking behaviour?
Dies academicus Universität Bonn. Bonn: 4. Dezember.
Breuer, E.O. (2013). The Globalisation and Its Implications for Genre Development.
Is the Study of Genre still Front Line Research. Kopenhagen: 14.–15. November.
Breuer, E.O. (2013). Academic Writing in L1 and FL.
BAAL 2013. Edinburgh: 05.–07. September.
Breuer, E.O. (2013). Effects of planning and language on constructing patterns of meaning.
EARLI 2013. München: 27.–31. August.
Breuer, E.O. (2013). Revisions in L1 and FL Writing.
EATAW 2013. Budapest: 27.–29. Juni.
Breuer, E.O. (2013). Writing Skills at German Universities
9th IAIMTE International Conference, Paris: 11.–13. Juni.
2012
Breuer, E.O. (2012). Idea generation in L1 and in FL.
BAAL 2012. Southampton: 06.–08. September.
Breuer, E.O. (2012). The influence of the “old” German way of academic writing on the “new” international one.
Sig Writing 2012. Sig Writing 2012. Porto: 11.–13. Juli.
Breuer, E.O. (2012). Teutonic influences on academic writing.
14th Writing Development in Higher Education. Liverpool: 02.–04. Juli.
Breuer, E.O. (2012). Academic Writing in L1 and FL.
New Developments in Linguistic Pragmatics. Łódź: 26.–28. Mai.
Breuer, E.O. (2012). The Influence of L1 on Second Language Writing Processes.
bonn applied english linguistics conference. Bonn: 28. Januar.
2011
Breuer, E.O. (2011). German academic writing – a state of intragenre?
Nordic Network for Intercultural Communication 2011. Helsinki: 01.–03. Dezember.
Breuer, E.O. (2011). Academic Writing in Germany – the Student’s View.
EATAW 2011. Limerick: 29. Juni–01. Juli.
Breuer, E.O. (2011). Foreign Language Writing Processes: A Quantitative Analysis of Fluency in FL Academic Writing.
Deutsche Gesellschaft für Sprachwissenschaft 2011. Göttingen: 23.–25. Februar.
Breuer, E.O. (2011). Wissenschaftliches Schreiben – die Sicht der Studierenden.
LiKoM 2011. Bielefeld: 27.–28. Januar.
2010
Breuer, E.O. (2010). The Influence of L1 on FL Academic Writing.
Symposium on Second Language Writing 2010. Murcia: 20.–22. Mai.
Geförderte Forschungsprojekte
- Text Plagiarism in the Social Sciences vis-à-vis Ethical Aspects and Common Practices (Gefördert durch die Humboldt-Stiftung: 2016–2018)
- European Literacy Network: COST Action IS1401 (Teamleiterin: Multilingual literacy)
- STSM: LIFT-Project, Antwerpen (Dezember 2015)
- Academic Communication in Multimedia Environment (Gefördert durch die Humboldt-Stiftung: 2013–2015)
- European Research Network on Learning to Write Effectively: COST Action IS0703